Pri poklepávaní stavebných kameňov alebo neskôr pri slávnostných otvoreniach cesty politici na plné ústa sľubovali ako rýchlostná cesta už čoskoro prepojí Detvu a Bratislavu. A skutočne to tak aj vyzeralo.

Hneď po skončení výstavby sa pozornosť presunula na zostávajúci úsek, ktorým je obchvat Zvolena, čím by sa už hotové úseky cesty prepojili s diaľničnou sieťou v krajine. Logické. No kým dovtedy išlo všetko bez väčších problémov, v prípade obchvatu Zvolena sa niečo pokazilo. Obyvatelia Sliača dali o sebe vedieť, keď oznámili, že si žiadnu cestu medzi Zvolenom a Sliačom neprajú. Za pravdu im dali odborníci, cesta by mohla ohroziť podzemné pramene s liečivou vodou.

Diaľničiari napokon trasu trochu posunuli bližšie ku Zvolenu a teraz čakajú, čo na to povie ministerstvo životného prostredia.

„Ak dostaneme stanovisko, že nemusíme znova posudzovať vplyvy na životné prostredie, budeme okamžite pokračovať v príprave dokumentácie pre územné rozhodnutie. Druhá možnosť je, že budeme musieť znova zopakovať proces EIA,“ povedala pre myzvolen.sk Viera Sobolová z Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ani potom diaľničiari nemusia mať vyhraté. Mestá Sliač a Zvolen sa už teraz pre cestu poriadne rozhádali. Sliačska primátorka Ľubica Balgová pripomína, že trasa môže ísť aj po Lučeneckej ceste vo Zvolene. Na zvolenskej radnici nechcú o takomto riešení ani počuť. Primátorka Lenka Balkovičová trvá na severnom obchvate mesta a pre obyvateľov Sliača navrhuje referendum. Jej kolegyňa zo Sliača chce zasa referendum vo Zvolene.

Napriek ubezpečeniam politikov prepojenie Detvy a Bratislavy nebude realitou ešte pekných pár rokov. Aj keby sa podarilo všetky problémy v dohľadnej dobe vyriešiť, skôr ako v roku 2024 by sa s prácami nezačalo.

Text a foto: Milan Suja